Pristagare
2019 – Ann Hallenberg, mezzosopran (f. 1967)
Tidskriften OPERAs läsare röstade fram mezzosopranen Ann Hallenberg som vinnare av Operapriset 2019. Hon får priset för sin prestation på Drottningholms Slottsteater, där hon sommaren 2019 sjöng titelrollen i Händels opera Ariodante. OPERAs recensent skrev: ”När Ann Hallenberg framför ’Scherza infida’ i andra akten når stämningen sin höjdpunkt. Här försätts publiken i ett evigt ögonblick bortom tid och rum, där uttryck som andlös inte räcker till”.
Meningen var att Operapriset skulle ha delats i augusti 2020 på Drottningholms Slottsteater, men på grund av coronpandemin ställdes all föreställningsverksamhet på rokokoteatern in. Priset kommer i stället att delas ut sommaren 2021, då Ann Hallenberg sjunger titelrollen i Händels Agrippina på Drottningholmsteatern.
2018 – Ida Falk Winland, sopran (f. 1982)
OPERAs läsare röstade fram sopranen Ida Falk Winland som vinnare av Operapriset 2018. Hon får priset för sin insats som Adalgisa i Göteborgsoperans uppsättning av Norma. OPERAs recensent skrev: ”Ida Falk Winland kontrasterar perfekt med en fullkomlig kristallklar lyrisk sopran. Den virtuosa hyperprecisa samsjungningen i Normas och Adalgisas båda duetter blev premiärföreställningens ändlösa hjärtpunkt”.
Priset delades i samband med OPERAs 40-årsjubiluemskonsert på Folkoperan den 25 april 2019. På konserten sjöng Ida Falk Winland Grevinnans aria ”Dove sono i bei momenti” ur Figaros bröllop.
2017 – Niklas Björling Rygert, tenor (f. 1969)
2017 Tidskriften OPERAs läsare röstade fram tenoren Niklas Björling Rygert som vinnare av Operapriset 2017. Han får priset för sin insats som Mime i Nibelungens ring, som gavs våren 2017 på Kungliga Operan. OPERAs recensent skrev: ”En betydande insats gör Niklas Björling Rygert som Siegfried-Mime – ett sångarporträtt i världsklass. Han är en av de stora operapersonligheterna i dag”.
2016 – AnnLouice Lögdlund, sopran (f. 1971)
Tidskriften OPERAs läsare röstade fram sopranen AnnLouice Lögdlund som vinnare av Operapriset 2016. Hon får priset för sin insats i Die tote Stadt på Wermland Opera i Karlstad. OPERAs recensent skrev: ”Kvällens stora behållning var AnnLouice Lögdlunds Marietta som ligger perfekt för hennes dramatiska sopran. Därtill en sensualism som är bedövande”.
Tidskriften OPERAs pris delades ut när AnnLouice Lögdlund sjöng titelrollen i Turandot på Folkoperan hösten 2017.
2015 – Elin Rombo, sopran hovsångare (f. 1976)
Tidskriften OPERAs läsare röstade fram sopranen Elin Rombo som vinnare av Operapriset 2015. Hon får priset för sin insats i Sverigepremiären på George Benjamins opera Written on Skin på Kungliga Operan i Stockholm. OPERAs recensent skrev: ”Rombo i rollen som Agnès är något av ett mirakel. Hennes sopran är elastisk, ömsom stark och ömsom vek, och hon agerar som på liv och död.”
Tidskriften OPERAs pris delades ut på Kungliga Operan i Stockholm när Elin Rombo sjöng Fiordiligi i Così fan tutte, fredagen den 29 april 2016.
2014 – Daniel Frank, tenor (f. 1975)
Tidskriften OPERAs läsare röstade fram tenoren Daniel Frank som vinnare av Operapriset 2014. Han får priset för sin tolkning av Tannhäuser, som han sjöng när Wagners opera hade nypremiär på Stockholmsoperan i våras. Där rönte han stor uppmärksamhet för sin psykologiska trovärdighet och för en imponerande glansfullhet i rösten.
2013 – Malin Byström, sopran hovsångare (f. 1973)
Tidskriften OPERAs pris 2013 går till Malin Byström Tidskriften OPERAs prenumeranter röstade fram sopranen Malin Byström som vinnare av Operapriset 2013. Hon får priset för sin rolltolkning av Amelia Grimaldi i Verdis Simon Boccanegra som spelades i våras på GöteborgsOperan. Där tog Byström andan ur publiken. Detta i kombination med en fenomenal bärkraft, styrka och fyllighet gör henne till en rättmätig vinnare.
2013 – Fredrik Zetterström, baryton (f. 1972)
Tidskriften OPERAs läsare röstade fram barytonen Fredrik Zetterström som vinnare av Operapriset 2012. Zetterström får priset för sin tolkning av Wozzeck på NorrlandsOperan i Umeå. Där rönte han stor uppmärksamhet för en gestaltning som vilade i en stor sorg, där endast en hastig sidoblick eller en knappt märkbar spänning visade oss en plågad själ, en människa som tappat sin förankring i livet och jaget.
2010/11 – Läckö Slottsopera
Tidskriften OPERAS läsare röstade fram Stiftelsen Läckö Slotts operaverksamhet, i dagligt tal Läckö Slottsopera, som vinnare av Operapriset 2011. När priset delades ut för tjugofemte gången i somras var det första gången till en institution. Läckö Slottsopera fick priset för sin djärva repertoarpolitik, med Benjamin Brittens The Turn of the Screw. Borggården på Läckö Slott har blivit en självklar spelplats för svensk sommaropera. Den har lockat till sig tusentals operaovana besökare.
2009/10 – Åke Zetterström, baryton (f. 1964)
Fick priset för sin tolkning och gestaltning av Beckmesser i Richard Wagners Mästersångarna i Nümberg, som gavs på GöteborgsOperan under våren. ”Den största sensationen är Åke Zetterströms Beckmesser, som inte för ett ögonblick tillåts bli vare sig löjlig eller beklaglig. Pedantisk och odräglig, visst är han det – men för en gångs skull mänsklig och seriös, och därmed även vanvettigt rolig” (EXPRESSEN).
2008/09 – Michael Weinus, tenor hovsångare (f. 1971)
Tidskriften OPERAs läsare röstade fram tenoren Michael Weinius som vinnare av Operapriset 2009. Weinius får priset för sin rollprestation som Peter Grimes på NorrlandsOperan i Umeå. Där rönte han stor uppmärksamhet både vokalt och gestaltningsmässigt för sin rolltolkning av den socialt utfrusne fiskaren Peter Grimes – en av operalitteraturens mest särpräglade gestalter.
2007/08 – Anna Larsson, alt hovsångare (f. 1966)
Tidskriften OPERAS läsare röstade fram alten Anna Larsson som segrare av Operapriset 2008. Hon får priset för sin rollprestation som Orphée i Mats Eks kritikerrosade uppsättning Glucks opera av Orphée, i Hector Berlioz´ version, på Kungliga Operan. Sångerskan fick beskedet om att hon vunnit Operapriset just hemkommen efter att ha sjungit Verdis Requiem i Bryssel.
2006/07 – Lars-Åke Thessman, scenograf (f. 1947)
är den nu kanske mest tankeväckande svenske scenografen och han ger ständigt nya infallsvinklar till vad som gömmer sig i verken. Detta lyckas han synliggöra och rent legendariska har några av hans scenrum i framför allt Karlstad och Göteborg blivit. Förra säsongen gjorde han två uppsättningar på GöteborgsOperan: La Traviata och Parsifal. ”Som vi kunde se redan i Parsifalförspelet leder oss Lars-Åke Thessmans scenografier långt bortom verkets och uppsättningens betydelse- och tolkningsramar in i ett mystiskt och förtrollande ingenmansland. En egen autonom Thessmanvärld rent av, samtidigt både konkret och symbolisk.” (OPERA)
2005/06 – Terje Stensvold, baryton (f. 1943)
Operapriset 2006 tilldelades den norske basbarytonen Terje Stensvold för sina fullödiga porträtt som Wotan i både Rhenguldet och Valkyrian i Nibelungens ring på Kungliga Operan. Stensvold gjorde en världskarriär långt efter sin pensionering vid 62 års ålder i framför allt Wagnerfacket. Efter prisutdelningen väntade Wotanrollerna i Ringen på Deutsche Oper i Berlin samt Don Pizarro i Fidelio på Covent Garden i London.
2004/05 – Kjell Ingebretsen, hovkapellmästare och operachef (f. 1943)
var operachef på GöteborgsOperan mellan åren 1996 – 2005 och hans fösta produktion som dirigent där var Rossinis Resan till Reims. Han anställdes som repetitör vid Stockholmsoperan 1969, blev kapellmästare 1970 och var tillika orkesterchef 1979 – 82. Ingebretsen har dirigerat ca 1500 föreställningar på Stockholmsoperan, fördelade på ett 60-tal verk. Sedermera blev han utnämnd till hovkapellmästare och 1993 utsågs han till professor i dirigering vid Musikhögskolan i Stockholm, för att sedan bli invald i Musikaliska Akademien. Kjell Ingebretsen har utsetts till preses i Musikaliska Akademien för mandatperioden 2007 – 2009. Dessutom är han också rektor vid Operahögskolan i Oslo. Kjell Ingebretsen mottog Litteris et Artibus 2004.
2003/04 – Annalena Persson, sopran (f. 1971)
Annalena Persson fick Tidskriften OPERAs pris 2004 för sitt stora genombrott som Sieglinde i Göteborgsoperans halvsceniska version av Valkyrian. Många läsare hade röstat och Annalena Persson stod som klar vinnare. Hon tycker om att vinna priser, något som hon gjorde året innan då hon vann den internationella Wagnertävlingen i Bayreuth. Första priset i den tävlingen blev en dörröppnare till Wagnerrollerna som redan då inkluderade Senta och Isolde.
2002/03 – Katarina Karnéus, mezzosopran hovsångare (f. 1966)
Katarina Karnéus fick Operapriset 2003 för sin succéartade prestation som Octavian i den uppmärksammade Göteborgsuppsättningen av Rosenkavaljeren. Rekordmånga läsare hade röstat och extra glädjande var det att Karnéus äntligen fick sitt svenska genombrott. Hon är född i Stockholm men utbildad vid Trinity College of Music och National Opera Studio i London. 1994 erhöll Karnéus Christina Nilsson-stipendiet och 1995 vann hon den prestigefyllda sångtävlingen Cardiff Singer of the World. Operaengagemangen är många och hon uppträder på världens ledande operascener.
2001/02 – Kerstin Avemo, sopran (f. 1973)
Kerstin Avemo tilldelades Operapriset för sin fantastiska prestation som Lulu i Alban Bergs opera på Göteborgsoperan 2002. ”Det vackraste ögonblicket i hela Lulu är när Kerstin Avemo går längst fram på rampen och sjunger en lied. Äntligen kommer hon så nära att man får följa ansiktet i närbild. Och ingen annanstans kommer man så nära som på Confidencen. Men jag mår inte illa när hon skär sig i handlederna som Lucia. Det är inte chockartat utan väl förberett” (OPERA nr 4/2002). Kerstin Avemo mottog medaljen Litteris et Artibus 2016.
2000/01 – Peter Mattei, baryton hovsångare (f. 1965)
Peter Mattei har etablerat sig som en av sin generations mest eftersökta sångare och med storm intagit världens ledande operascener. Sitt stora genombrott fick han 1991, på Kungliga Operan i Börtz, Backanterna i Ingmar Bergmans regi. På Stockholmsoperan har han bl.a. medverkat i Figaros bröllop, Trollflöjten, Don Carlos, Kärleksdrycken och Don Giovanni. Greven i Figaros bröllop innebar debut likväl i Bryssel, vid Salzburgfestspelen som på Metropolitan. På GöteborgsOperan gjorde han Don Giovanni redan 1995 – en roll som han sedan sjöng i Peter Brooks uppsättning vid operafestivalen i Aix-en-Provence. Innevarande säsong har han gjort stor succé som Wolfram i Tannhäuser på La Scala i Milano. Mattei har fått sin utbildning på Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm.
1999/2000 – Malena Ernman, mezzosopran hovsångare (f. 1970)
Den färgstarka mezzosopranen Malena Ernman slog igenom på allvar 1998 då hon dels gjorde en spektakulär tolkning av Kaja i Sven-David Sandströms Staden och dels sjöng Rosina i Barberaren i Sevilla, båda Kungliga Operan. På samma scen har hon också sjungit Carmen. Dessutom är Ernman en flitig gäst på Deutsche Staatsoper i Berlin i roller som Cherubin och Rosina. Där har hon också samarbetat med René Jacobs i Händels Agrippina och Scarlattis Griselda – produktioner som även spelats i Bryssel, Innsbruck och Paris. Sommaren 2002 gjorde hon sin Glyndebourne-debut som Nancy i Albert Herring och där har hon också sjungit Orlofsky i Läderlappen. Nyligen sjöng hon titelrollen i Boesmans opera Julie på La Monnaie i Bryssel. Malena Ernman är även en flitig konsertsolist och har bl.a. sjungit Mozarts C-mollmässa i Salzburg, romanskonserter i Tokyo och Bach Johannespassion i Paris. Malena Ernman har fått sin utbildning vid Musikhögskolan i Stockholm, Musikkonservatoriet i Orléans och vid Operahögskolan i Stockholm. Hon mottog medaljen Litteris et Artibus 2011.
1998/99 – Lars-Erik Jonsson, tenor (1959 – 2006)
Lars-Erik Jonsson var utbildad vid Musikhögskolan i Piteå och Operahögskolan i Stockholm. Han debuterade 1994 med Mickel Månsson i Du Puys Ungdom och dårskap på Drottningholmsteatern. På Stockholmsoperan gestaltade han bl.a. Sjujskij i Boris Godunov, Mats i Kronbruden (konsertant) och Jenik i Brudköpet. På GöteborgsOperan sjöng han Laca i Jenufa, Peter Grimes, Don José samt Siegmund i Valkyrian (konsertant). Peter Grimes sjöng han även i Helsingfors, Köpenhamn och på Staatsoper i Berlin. På Frankfurtoperan var Jonsson en ständig gäst med roller som Herodes i Salome, Quint i The Turn of the Screw, Golitsyn i Hovantstjina och Tichon i Katja Kabanová. I Malmö medverkade Lars-Erik Jonsson såväl som Bacchus i Ariadne på Naxos som Canio i Pajazzo.
1997/98 – Dilbèr Yunus, sopran (f. 1958)
Dilbèr Yunus är av uigiuriskt ursprung (nordvästra Kina) och har studerat vid Beijings Musikakademi. 1984 vann hon Mirjam Helin-tävlingen i Helsingfors, vilket ledde till engagemang i Finland och på tyska operascener. Till hennes repertoar hör Oscar i Maskeradbalen, Lauretta i Gianni Schicchi, Adina i Kärleksdrycken, Rosina i Barberaren i Sevilla, Sophie i Rosenkavaljeren, Olympia i Hoffmanns äventyr och Zerbinetta i Ariadne på Naxos. Tidigare var hon anställd vid Malmö Opera och Musikteater och sjöng där: Gilda i Rigoletto, titelrollen i Lucia di Lammermoor, Marie i Regementets dotter, Nattens drottning i Trollflöjten och Nanetta i Falstaff. Dilbèr Yunus bor numera i Kina.
1996/97 – Anne Bolstad, sopran (f. 1952)
Anne Bolstad är född och utbildad i norska Bergen. Senare utbildad vid Scenskolan i Göteborg och hon har studerat vid Karajans sångstudio i Salzburg. Hon blev anställd vid Värmlandsoperan 1983 och har där sjungit bl.a. Tosca, Madame Butterfly, Donna Elvira, Madga i Konsuln och Lady Macbeth, den senare även på Stora teatern i Göteborg, där hon även sjungit Giulietta, och Madrassen i Thomas Jennefelts Gycklarnas Hamlet. På senare år har Anne Bolstad gästspelat flitigt runt om i Europa: Miss Jessel i The Turn of Screw och titelrollen i John Caskens God´s liar båda i Bryssel, Katja Kabanová vid Deutsche Oper am Rhein och Jenufa i Genève. I Spoleto har hon gjort Fältmarskalkinnan i Rosenkavaljeren och i Oslo Salome och Emilia Marty i Fallet Makropulos, och på GöteborgsOperan Ellen Orford i Peter Grimes. Sedan säsongen 2002/03 är Anne Bolstad anställd vid Komische Oper i Berlin och där har hon bl.a sjungit Leonora i Fidelio, Donna Elvira och nu senast Lady Macbeth från Mtsensk som hon under denna säsong också gjort i Karlstad. Nästa säsong väntar Despina i en nyuppsättning av Peter Konwitschny i Berlin.
1995/96 – Nina Stemme, sopran hovsångare (f. 1963)
Nina Stemme scendebuterade redan 1989 som Cherubin i Figaros bröllop med studio Lirico i Contona i Italien. I maj 1993 vann hon den första Plácido Domingo-tävlingen i Paris, vilket resulterade i en bejublad konsert tillsammans med Domingo på Bastiljoperan. Dessutom blev hon i juni samma år finalist i BBC Cardiff Singers of the World Competition i Wales. Stemme gick ut Operahögskolan i Stockholm i januari 1994 och följande sommar debuterade hon i Bayreuth som Freia i Rhenguldet. Hon var under några år knuten till Kölnoperan, där hon med stor framgång sjöng Pamina, Grevinnan i Figaros bröllop och Mimì. 1997 sjöng hon sin första Elisabeth i Tannhäuser i Antwerpen, samma roll sjöng hon i Savonlinna sommaren 1998 och där gjorde hon även Margareta i Faust år 2000. Bland övriga roller märks t.ex. Tosca, Sieglinde, Senta i Den flygande holländaren (Antwerpen, Wien, Zürich, San Francisco och på Metropolitan i New York), Tatjana, Lady Macbeth of Mtsensk, Jenufa och Nyssia i Franz Schrekers opera Der König Kanduales vid Salzburgfestspelen. På GöteborgsOperan gjorde hon en omtalad och lovprisad rolldebut hösten 2002 som Fältmarskalkinnan i Rosenkavaljeren – samma roll gestaltade hon på Zürichoperan sommaren 2004, den har nu utkommit på dvd (EMI Classics). Sommaren 2003 debuterade hon som Isolde vid Glyndebourne-festspelen, samma roll gjorde hon på Stockholmsoperan härom året och vid sommarens Wagnerfestspel i Bayreuth ska hon sjunga rollen igen i Christoph Marthalers nyuppsättning.
1994/95 – Olle Persson, baryton (f. 1958)
Olle Persson har fått sin utbildning vid Musikhögskolan i Stockholm, där han genomgått musiklärar-, sångpedagog-, och solistutbildning i sång, den senare med diplomexamen. Han har även studerat i London. Sedan 1983 har han visat sin mångsidighet i mängd operaroller och haft en omfattande konsertverksamhet. På Folkoperan har han medverkat i bl.a. Barberaren i Sevilla, Don Carlos, Tosca och Marie Antoinette. Både på GöteborgsOperan och Stockholmsoperan har han gestaltat Don Giovanni. Olle Persson mottog Litteris et Artibus 2013.
1993/94 – Cecilia Rydinger, dirigent (f. 1961)
Cecilia Rydinger är utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm med Jorma Panula och Kjell Ingebretsen som lärare. Hon dirigerade Hoffmanns äventyr på Folkoperan 1990/91 och samtidigt fick hon Operans, Kungliga Musikaliska Akademiens och Frimurarlogens Den Nordiska Första stora stipendium på 100 000 kronor, vilket möjliggjort studier och auskultationer vid flera operahus utomlands. Hon debuterade på Stockholmsoperan 1993 med På Sicilien och Pajazzo och samma år dirigerade hon urpremiären på Jans Sandströms Bombi Bitt på Norrlandsoperan. 1994-98 innehade Cecilia Rydinger posten som chefsdirigent för Värmlandsoperan där hon dirigerade flera uppmärksammade uppsättningar: Falstaff, Jenufa, Andrea Chénier, Den flygande holländaren, Valkyrian och Tristan och Isolde. Sommaren 2003 uruppförde hon Carl Unander-Scharins opera Byrgitta på Vadstena-Akademien. Säsongen därpå dirigerade hon Hoffmanns äventyr på Den Jyske Opera i Århus. Rydinger leder sedan 1988 kören Allmänna Sången i Uppsala med vilken hon gjort cd-inspelningar, utlandsturnéer och vunnit internationella körtävlingar. Sedan 1998 är hon anställd som lektor i orkesterdirigering vid Musikhögskolan i Stockholm. Hon mottog Litteris et Artibus 2005.
1992/93 – Katarina Dalayman, sopran hovsångare (f. 1963)
Katarina Dalayman är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Hennes rolltolkning som Sieglinde i Valkyrian vid skolans elevuppvisning 1991 uppmärksammandes och ledde direkt till engagemang vid Operan. Där fick hon samma år sitt genombrott som Amelia i Simon Boccanegra. 1993 debuterade hon på Stuttgartoperan som Marie i Wozzeck. Vilket sedan följdes upp med Desdemona i Otello och Eva i Mästersångarna i Nürnberg, i en mycket omtalad uppsättning av Hans Neuenfels. Hennes tolkning av Marietta i Die tote Stadt i Stockholm 1996 blev bejublad och sedan dess har världskarriären rullat på. På Covent Garden har hon med stor framgång gestaltat Judith i Riddar blåskägg, Katerina i Lady Macbeth från Mtsensk och Sieglinde. I Paris har Dalyaman sjungit Ariadne och Kundry. Lisa i Spader dam både på Münchenoperan och på Metropolitan. Nya roller som väntar är Salome och alla tre Brünnhilde-rollerna i Ringen på Stockholmsoperan, samt hennes första Isolde på Deutsche Staatsoper i Berlin våren 2006.
1991/92 – Lena Nordin, sopran hovsångare (f. 1956)
Lena Nordin har studerat vid Musikhögskolan i Malmö och Operahögskolan i Stockholm. Genombrottet kom 1986 med titelrollen i Verdis Luisa Miller. Hon är en av Operans ledande sopraner med en mängd stora roller som t.ex. Maria Stuarda, Norma, Elisabeth i Don Carlos, Margareta i Faust, Violetta, Madame Butterfly och Tosca. Även engagemang vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn, operan i Darmstadt och San Carlo i Neapel. Hon har även erhållit Litteris et Artibus.
1990/91 – Mikael Samuelson, baryton (f. 1951)
Mikael Samuelson studerade sång, dirigering och violin vid Musikhögskolan i Stockholm. Sedan slutet av 70-talet har han varit verksam inom många musikaliska genrer (även teater och film) där dock musikdramatik kommit att dominera, i synnerhet där han kunnat arbeta med förhållandet musik-text. Hans tolkningar av Bellman och Birger Sjöberg har rönt stor uppskattning. Vid Operan, Norrlandsoperan och Drottningholmsteatern har han sjungit roller i Barberaren i Sevilla, Figaros bröllop och Trollflöjten. Han har sjungit Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King. Från 1989 och fyra säsonger framåt sjöng han huvudrollen i Phantom of the Opera på Oscarsteatern.
1989/90 – Bengt Krantz, baryton (f. 1952)
Bengt Krantz studerade 1971-74 vid operastudio 67 och de påföljande tre åren vid Statens musikdramatiska skola (numera Operahögskolan) i Stockholm. Han har ett brett register med ett nittiotal roller i bagaget. Han är en av Sveriges flitigaste frilanssångare med engagemang i huvudsak på Norrlandsoperan, Värmlandsoperan och Malmö Opera och Musikteater. På dessa scener har bl.a. gestaltat Rigoletto, Kark i Den bergtagna, Scarpia, Tonio i Pajazzo, Amonasro, Mefistofeles, Daland, Falstaff, Don Magnifico i Askungen och Jag i Schnittkes opera Livet med en idiot. Han har mottagit Svenska Dagbladets operapris samt 2019 medaljen Litteris et Artibus.
1988/89 – Hillevi Martinpelto, sopran hovsångare (f. 1958)
Hillevi Martinpelto är född i Dalarna och utbildad vid Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. Hon sjöng först på Folkoperan, Pamina och Aida, och i olika uppsättningar på Vadstena-Akademien samt i Ivar Hallströms opera den bergtagna på Norrlandsoperan. Hon debuterade på Stockholmsoperan 1987 som Madame Butterfly och sjöng följande säsong Donna Anna. Sedan har en stor internationell karriär följt med en rad Mozartroller i Glyndebourne, La Scala i Milano, München och Wien. På GöteborgsOperan har Martinpelto gestaltat Elsa i Lohengrin och Amelia i Verdis Gustavo III (Maskeradbalen). Andra Verdiroller är Desdemona, Alice Ford i Falstaff och Elisabeth i Don Carlos. Hon har gjort en mängd kompletta operainspelningar med Sir Simon Rattle (Idomeneo, Figaros bröllop och Così fan tutte), Beethovens Leonore och Webers Oberon med John Elliot Gardiner, Spohrs Faust, Lidholms Ett drömspel, Haeffners Elektra och Kraus Proserpin.
1987/88 – Elisabeth Erikson, sopran hovsångare (f. 1947)
Elisabeth Erikson debuterade 1971 som Rosina i Barberaren i Sevilla på Stora teatern i Göteborg, där hon var en av de ledande solisterna. Bland roller kan nämnas Violetta, Gilda, Pamina, Susanna, Anne Trulove i Rucklarens väg, Jenufa och titelrollen i Katarina Ismajlova. För sin rolltolkning som Katarina fick hon vårt operapris och 1988 blev hon utnämnd till hovsångerska, den första i Göteborg.
1986/87 – Uno Stjernqvist, tenor (1928-2004)
Uno Stjernqvist var vår förste pristagare och priset fick han för sin bragdcomeback som Radamès i Folkoperans Aida 1985. Han var en C-tenor av högsta karat och debuterade på Kungliga Operan 1957 som Belmonte i Enleveringen ur seraljen. Där var Stjernqvist anställd fram till 1971 då hans stämma tystnade efter en operation p.g.a. av hörselnedsättning, men han fick en exempellös framgång och revansch på Folkoperan med Radamès och Calaf i Turandot.
Om Operapriset
Operapriset har delats ut sedan 1986, och röstas fram av Tidskriften OPERAs läsare. Ny sponsor för priset är från och med år 2015 Kjell och Märta Beijers Stiftelse – ett samarbete som vi är mycket tacksamma för.
Priset är välrenommerat och mycket prestigefyllt i det svenska musik- och operalandskapet. Detta beror dels på dess livslängd och traditionen eftersom priset har delats ut varje år sedan 1986, men också på att vinnarna blir framröstade av tidningens läsare och prenumeranter för en prestation de har utfört under innevarande säsong. Det är väldigt hedersamt att tilldelas detta läsarpris. I den svenska operabranschen finns inget motsvarande pris.
Förutom prissumman om 35 000 kr får pristagaren statyetten Eldslinga. Denna är formgiven av ädelsmeden, professor, Sigurd Persson (1914–2003). Utförandet av statyetten har inspirerats av Birgit Nilssons formidabla och färgstarka röst.