Den 7 mars såg jag premiären på L’Orfeo i Köpenhamn. Ett par dagar senare kom den stora nedstängningen. När jag åter får chans att se levande opera igen sker det också i Köpenhamn. I Danmark insåg man tidigare än i Sverige att i stora lokaler går det att genomföra offentliga föreställningar med betydligt fler än 50 personer närvarande och ändå bibehållen smittsäkerhet (publik enbart på vartannat säte), så säsongens första premiär, Trollflöjten, kunde gå av stapeln programenligt den 30 augusti. Och det utan trängsel någonstans.
Det är bara fem år sedan den senaste uppsättningen av Trollflöjten hade premiär på Köpenhamnsoperan, men nu hade man fått chans att ersätta den med Barrie Koskys version, som gjorde stor succé på Komische Oper i Berlin hösten 2012, och sedan dess visats på flera håll från Israel till Australien. Inte bara Kosky ligger bakom detta speciella trollflöjtskoncept. Han samproducerade med den brittiska teatergruppen 1927 och dess ledare Suzanne Andrade och inte minst med animatören Paul Barrit, som får sägas ha huvudrollen i konceptet. Estetiken är stumfilmens och den tecknade trickfilmens.
Recencent: Lennart Bromander