Nya operachefer har …
…utsetts för Kungliga Operan och Norrlandsoperan. I Stockholm kommer den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh att efterträda Birgitta Svendén som konstnärlig chef till sommaren, medan hon kvarstår som vd till den 30 juni 2022. Cavanagh har tidigare iscensatt John Adams Nixon in China och Verdis Aida på Kungliga Operan. Även i sin nya roll kommer han att regissera på nationalscenen. Hans första egenplanerade säsong blir inte förrän 2023/24, så det tar tid innan han kan sätta avtryck och profil på repertoaren. Cavanagh har ett brett operaintresse, men han vill inte avslöja vad han vill prioritera repertoarmässigt trots att han har många idéer. Det han tagit fasta på är att Operan är Sveriges nationalscen, vad det nu kan innebära.
Norrlandsoperan har rekryterat regissören Dan Turdén som ny operachef. I Umeå är beslutsvägarna och framförhållningarna kortare och mer flexibla än planeringen på Kungliga Operan, så Turdén kommer att kunna sätta sina avtryck betydligt snabbare än Cavanagh.
En konstnärlig ledare som har satt stora avtryck internationellt är Frankfurtoperans chef Bernd Loebe, som nu fått ytterligare ett femårskontrakt som löper till och med 2028 – då kommer han att vara 76 år. Han inledde sin bana som musikjournalist och manager. Loebe ledde först La Monnaie i Bryssel för att sedan bli chef i Frankfurt 2002. Hans chefsperiod i Frankfurt kommer alltså att sträcka sig över ett kvarts sekel. Under Loebes egid har man haft väldigt många publik- och kritikersucéer. Ett antal av dem har jag själv upplevt. Bernd Loebe tilldelades International Opera Award 2018 i kategorin ledarskap. Men det kan ändå tyckas konstigt att det inte finns några andra aspiranter till chefsposten i ett av Europas mest innovativa operahus.
Jussi Björlingmuseet i Borlänge har lagts ner. Sviktande besökssiffror och ansträngd ekonomi anges som skäl, men kommunens hantering av processen har starkt ifrågasatts. Museet har drivits av Borlänge kommun sedan starten 1994 och låg beläget centralt i en gammal läkarvilla. Vid årsskiftet stängdes museet. Vad som händer i framtiden är oklart. Helt förödande är om samlingen bestående av ett fantastiskt arkiv, inte minst forskningsmässigt, slås i spillror. Jussi Björlingsällskapet lobbar nu för ett nytt museum i Stockholm, inte minst för läget och för att intresset är så mycket större i huvudstaden. Dessutom har en protestlista skrivits under av bland andra flera internationellt stora sångare. Dagens yngre politiker, oavsett politisk tillhörighet, prioriterar inte kulturen – det har varit ett påtagligt paradigmskifte.
Den stora frågan är när operahusen kan öppna igen. Kanske i sommar när vi förhoppningsvis har blivit vaccinerade? Men redan nu har Läckö slott meddelat att man skjuter upp sin produktion av Lars Johan Werles opera Tintomara till sommaren 2022.
Det återstår att se hur det blir med föreställningsverksamheten vid Opera på Skäret, Drottningholms Slottsteater, Confidencen Ulriksdals slottsteater och Vadstena-Akademien.
Trots att pandemin slår mycket hårt mot kulturlivet, lovar vi att OPERAs vårnummer utkommer den 23 april. Väl mött då!
SÖREN TRANBERG
Chefredaktör och ansvarig utgivare