Operahistoria
Göran Gademan
Många operavänner har Folke H. Törnbloms Operans historia i sin bokhylla. Det är nu ett halvt sekel sedan den först utkom och behovet av en ny internationell operahistoria på svenska har länge varit akut. Mycket har hänt inom operakonsten under de senaste decennierna.
Nya operor har skrivits och gamla verk har återupptäckts. Göran Gademans nya internationella Operahistoria med svenskt perspektiv fyller alltså ett klart behov. Och det som genast gör den till en faktabok som man slukar med välbehag är Gademans stora
berättarglädje. Den har säkert sitt ursprung i en genuin kärlek till genren och i ett stort antal operaföredrag och presentationer som jag antar att han hållit under de senaste åren i Göteborg och säkert även på annat håll.
Mästersångaren från Västerås
Daniele D. Godor och Marie-Louise Rodén
En biografi över världstenoren och operachefen Set Svanholm (1904–64) fyller ett tomrum. För att för yngre läsare placera Mästersångaren från Västerås i sångarhierarkin kan man väl säga att han som rent vokal och musikalisk företeelse står en bra bit under tenorkollegan Jussi Björling – som han ändå delade ganska mycket repertoar med – och något under den regelbundna scenpartnern Birgit Nilsson men rejält över mycket som kommit från
Skandinavien sen dess, särskilt i Wagner- och hjältetenorfacket.
Hans relativa bortglömdhet beror på att han, sex år äldre än Jussi och 14 år äldre än Nilsson, hade karriären bakom sig vid lp-skivans och de kompletta operainspelningarnas genombrott inför global publik i 1950-talets mitt. Där inskränkte sig Svanholms bidrag till några Wagnerakter med ännu äldre veteranen Kirsten Flagstad och karaktärsrollen Loge i Nibelungens ring under Georg Solti, en tolkning som aldrig lämnat katalogen.
Läs mer i Tidskriften OPERA nr 5