”Man kan förvåna sig över att så få operor hämtar sitt ämne från den verkliga operavärlden, legendariska sångare, dirigenter eller kompositörer. Det finns förvisso operor som Ariadne på Naxos, eller teater i teatern scener här och var. När det gäller sångsolister, så faller naturligtvis möjligheten på att den enda som skulle kunna gestalta en berömd sopran eller tenor är föremålet självt.
Mats Larsson Gothes tredje opera, efter Poet and Prophetess och Blanche och Marie, faller inte i den gropen. Silverfågeln, liksom förlagan, Yrsa Stenius Tills vingen brister, handlar mer om personen Björling än den världsberömde sångaren. Porträttet av Björling sträcker sig längre än till den verkliga personen. Betydelsen och sambandet mellan alkoholen och respekten för fadern David bildar ett mönster som är allt annat än unikt för just Jussi Björling.”
Recensent: Claes Wahlin
Läs hela artikeln i OPERA nr 4-2015