Den österrikiske basbarytonen Martin Winkler var den stora överraskningen i sommarens nyuppsättning av Nibelungens ring i Bayreuth. Där fick han sitt stora genombrott i rollen som svartalven Alberich. Hans styrka ligger i en mycket stor scennärvaro och pondus i kombination med exemplarisk förmedling av texten. Med kort varsel hoppade han in som Klingsor i Christof Loys nyproduktion av Parsifal på Stockholmsoperan.
Martin Winkler är född i Bregenz i provinsen Vorarlberg. Hans stora fritidsintresse är bergsvandringar.
– Är man född i en alpnation och har bergen alldeles inom räckhåll, ja, då blev det en naturlig del av mitt fritidsliv, säger Martin Winkler. Han har alltid sjungit, alltifrån barn- till kyrkokörer. Sedan ville han undersöka hur långt han kunde gå med sin röst och gick vidare med sångutbildning i Wien. Han kom in på operaklassen vid Akademie für Musik und darstellende Kunst.
– En av mina lärare var Walter Berry som lärde mig mycket om teknisk interpretation. Han är en förebild för mig. Jag delar hans uppfattning om vad som krävs skådespelarmässigt av en operasångare. Det krävs så många skilda saker och facetter beroende på om man gör en tragisk eller en komisk karaktär.
På sin meritlista har Martin Winkler en bred repertoar. Fasta engagemang har han haft vid Staatstheater Schwerin, på Komische Oper i Berlin och sedan 2009 tillhör han ensemblen på Wiener Volksoper. För tio år sedan gestaltade han titelrollen Nekrotzar i Ligetis Den stora makabern i Berlin. Mycket modern opera har det blivit: nyligen Wozzeck-debut i Graz, Simone i Zemlinskys Eine florentinische Tragödie i Lyon och han medverkade vid uruppförandet av Detlef Glanerts opera Solaris vid festspelen i Bregenz förra året. Sin första Klingsor gjorde han för två år sedan i Tallinn.
– Det här är min tredje Parsifalproduktion som jag medverkar i. Arbetet med regissören Christof Loy – mitt första samarbete med honom – och hela teamet har varit underbart. Det är personer som är mycket öppna, nyfikna och intresserade av andra människor. Loy är supermusikalisk och kan varenda takt i partituret. Han förstår hur en sångare tänker och arbetar, vilket också märks på slutresultatet.
Men vem är då Klingsor?
– Han är en kalkylerande person som har gjort ett livsval. Han tror på förförelsen men vill helst få förlösning. Det är en ensam och löjeväckande människa som genom sin kastrering inte fysiskt kan älska längre. I Loys version saknas ett tyskt patos som ibland finns i andra Parsifal-uppsättningar, vilket är väldigt skönt. När jag medverkade i Calixto Bieitos Stuttgartuppsättning var det ofantligt mycket blod på scenen.
Läs mer i nummer 5,2013 av Tidskriften Opera.