Tidskriften OPERA ömsar skinn och utkommer i ny grafisk form och design. Nu med större aktualitet, fler förhandsreportage, men också en fortsatt fördjupning kring konstformen opera.
Årets första nummer – nr 1/2015 – innehåller bl.a. en intervju med Sveriges tre fasta operadramaturger: Katarina Aronsson, Göran Gademan och Stefan Johansson. Vi rapporterar från det ekonomiskt kristyngda La Monnaie i Bryssel – ett av Europas mest framgångsrika operahus. Vi presenterar operahuset i Madrid, Teatro Real. OPERA inleder en serie om opera och mat; här ger vi inblickar i Villa Godthem på Djurgården i Stockholm.
FOKUS
Kris på La Monnaie i Bryssel, vilket innebär kraftiga budgetnerskärningar. Läs här
INTERVJU
Sveriges tre fasta operadramaturger berättar om sina arbeten. Läs här
REPORTAGE
Teatro Real i Madrid tog revansch efter 40 år i träda. OPERAs Louise Fauvelle fick en privatvisning av operahuset och intervjuade operachefen Joan Matabosch. Läs här
OPERA & MAT
Vi ger inblickar i Villa Godthem på Djurgården i Stockholm. Villan var först privatbostad åt buffabasen Carl Johan Uddman och alltsedan Stockholmsutställningen 1897 har den fungerat som restaurang. Restaurang Villa Godthem återinvigdes 2011 efter en omfattande renovering.
ALLTID I OPERA
Ledare Läs här
Herr redaktör
Notiser
FÖRESTÄLLNINGAR Kungliga Operan x 2, Göteborgsoperan, Malmö Opera x 3, Wermland Opera, Köpenhamn x 2, Oslo,
Berlin, Hamburg och Wien.
BOKNYTT Tjugo år av scenkonst: Göteborgsoperan 1994–2014 och The Theatre of Drottningholm – Then and Now.
NYTT PÅ DVD 2 x Hippolyte et Aricie, Lo frate´nnamorato, Dove è amore è gelosia, Don Giovanni, Trojanerna, Medea och Carmen.
NYTT PÅ CD Pomona, Siroe re di Persia, Adriano in Siria, Philippe Jaroussky (Vivaldi), Franco Fagioli (Porpora), Vasco da Gama, Tristan och Isolde, Elektra och Intermezzo.
IN MEMORIAM Elena Obraztsova, Janis Martin, Hans Wallat, Johan Engels, Irene Dalis och Waldemar Kmentt.
KALENDER Operalördagar, Folket Hus och Parker samt SF Bio.
Die schweigsame Frau
SISTA ORDET Mezzosopranen Maria Forsström menar att om vi bara skulle framföra verk av upphovsmän utan vare sig obehagliga privatliv, dolda sidor eller besvärande åsikter, ja, då skulle det eka tomt på scenerna. Läs här
Omslagsbild: Scen ur Trollflöjten, Köpenhamn. Foto: Miklos Szabo.