Årets första nummer är på 68 sidor, som utkom måndag 25 februari, innehåller bland annat följande: I årets första nummer av OPERA möter ni i en stort anlagd intervju vår svenska världssopran Nina Stemme, som nyligen gjorde Turandot-debut på Stockholmsoperan. Hon berättar i intervjun hur hon närmat sig rollen. Hon ger bland annat inblickar i sin gedigna internationella karriär och berättar om hur hennes framtid ser ut. Claes Wahlin har varit i Rom och träffat dirigenten Antonio Pappano, verksam vid två av världens främsta musikinstitutioner, som chefsdirigent för Accademia Nazionale di Santa Cecilia i Rom och Covent Garden-operan i London, där han vill bredda sin repertoar och inte bara dirigera Verdioperor. Rhenoperan, Ingvar von Malmborg ger oss inblickar i Deutsche Oper am Rhein – en operainstitution verksam i två städer – Düsseldorf och Duisburg. Detta är en kostnadseffektiv organisation när ekonomi sviktar. Dessutom är Rhenoperan en ”svenskscen”. Parisjournalisten Johan Tollgerdt har träffat den internationellt mycket framgångsrika koloratursopranen Natalie Dessay, som nu vill dra sig tillbaka från operascenerna och hellre spela teater. Redan nu har hon gett sig in på nya musikaliska banor genom att sjunga chansoner av Michel Legrand.