Nyligen delades Tidskriften OPERAs pris ut för tjugosjunde gången, då sopranen Malin Byström tilldelades priset efter en föreställning av Idomeneo på Drottningholms Slottsteater.
När det gäller säsongen 2013–14 har vi vaskat fram fyra kandidater till Operapriset 2014, tre tenorer och en sopran. Rösta senast den 23 oktober 2014. Rösta med talongen som medföljer numret. Du har chansen att vinna en aktuell opera-cd.
Sponsor för operapriset är AB Volvo.
Joachim Bäckström
kandiderar för sin rolltolkning och gestaltning av des Grieux i Massenets opera Manon på Malmö Opera. ”Bäst i Malmö är tenoren Joachim Bäckström som gör ett lidelsefullt porträtt. Han växlar fint från lyriska kvaliteter till mer dramatiska stråk i uppgörelserna med Manon. En utlandskarriär för honom måste väl nu ligga runt hörnet” (OPERA).
Lars Cleveman
nomineras för sin insats som guldsmeden Eléazar i Halévys grand opéra Judinnan som spelades på Göteborgsoperan
i våras. ”Lars Cleveman som Eléazar har inte bara axlat en både vokalt och psykologiskt exceptionellt krävande
roll. Han använder sin Wagnertenor smidigt, kraftfullt och nyanserat och gör definitivt en av sina mest inträngande och
gripande rollprestationer” (OPERA).
Daniel Frank
kandiderar för sin fullödiga gestaltning av Tannhäuser i Wagners opera som hade reprispremiär på Kungliga Operan i våras. ”I den krävande titelrollen gör förre hårdrockaren Daniel Frank en förstklassig debut på Kungliga Operans scen. Han har redan Tannhäusererfarenhet efter förra årets skandalsuccé i Düsseldorf och rör sig obehindrat i rollen, psykologiskt trovärdig, med imponerande glansfull stämma” (Svenska Dagbladet).
Erika Sunnegårdh
nomineras för titelrollen i Puccinis Turandot som f.ö. var hennes emotsedda debut på Kungliga Operan. Tidigare har Sunnegårdh sjungit rollen i bl.a. Umeå, Malmö och New York. ”Efter ’In questa reggia’ i Malmö var reaktionen mest ett eget häpet ’oj’! Och häpen blir man fortfarande efter tio år när man hör kraften, klarheten och den betvingande spänsten i Sunnegårdhs stämma, då hon obesvärat svingar sig mellan höjdtonerna. Sådana röster finns det inte många av” (OPERA).